Скандинави – люди, які розуміються на настільних іграх. Тисячоліття тому вони придумали досить якісну дуельну настільну гру Хнефатафл (або Тавлія), яка відома досі. Та й серед авторів сучасних настільних ігор є чимало скандинавів. Один такий данець, якого звуть Міккель Бертельсен, створив чудову настільну гру для всієї родини під назвою "Класк".

Спочатку це було простою розвагою, що згодом переросла у всесвітньо визнаний вид спорту. Надворі 2020 рік, і ця настільна гра отримала офіційну дистрибуцію в Україні саме від нашого сайту, чим ми вкрай пишаємося. Зараз хочеться більше розповісти вам про саму настільну гру "Класк", історію її появи на світ, про її автора та багато іншого. На сьогодні продано вже понад півмільйона копій цієї гри, у чому ж її популярність?

Цікавий шлях, який пройшла настільна гра "Класк"

Перенесемося в останні дні грудня 2013 року. Талановитий данський столяр Міккель Бертельсен вирішив, що може зробити відмінні подарунки на Різдво та Новий рік своїм рідним самостійно. Тим паче, що в його гаражі було все необхідне для втілення цього задуму. Так, він винайшов нову дерев'яну настільну гру, де використовувалося кілька магнітних деталей і кулька. Загалом, його винахід був схожий на суміш настільного футболу та аерохокею, та від обох було взято лише найкраще. Крім того, його настільна гра була досить компактна, в неї можна було грати на звичайному столику.

Як ви думаєте, що сталося далі? Усім, звичайно ж, сподобалася настільна гра, яку Міккель назвав "Класк". Того ж року до нього почали надходити замовлення від різних осіб, кафе, барів і просто робочих місць, на виготовлення такої ж гри. Так, у 2014 році було створено більше трьох тисяч дерев'яних настільних ігор у гаражі самим Міккелем. Із цього все й почалося.

Сам містер Бертельсен розповідає історію створення "Класку" приблизно так: "Після роботи я часто міг просто сидіти в майстерні, вигадуючи цікаві речі. Я хотів створити щось таке, у що було би цікаво пограти мені, моїй дружині та двом нашим дітям. І щоб можна було грати разом, усією сім'єю. Так і з'явився "Класк". Пізніше, я показав свій витвір співробітникам, і ті були у захваті. Я вирішив, що потрібно зв'язатися з якоюсь великою компанією, раптом їх теж зацікавить. Одна з найбільших пивоварень у Данії "Tuborg" дійсно оцінила цю ідею. Незрозуміло як саме, та я став майже жити у гаражі та створювати ігри одну за одною. Моя дружина, батьки, навіть тесть і теща допомагали хоча би тим, що пакували всі ці ігри. Ми навіть шили свої мішечки для елементів гри. Саме так моя маленька ідея стала великим сімейним проектом".

Взагалі, за словами самого Міккеля, створення цієї настільної гри зайняло у нього добрих два роки. І він не зупиняється, покращуючи різні механіки та компоненти у своїй грі навіть зараз, коли права на продаж мають десятки країн і вже продано п'ятсот тисяч копій.

 

На старті настільна гра "Класк", звичайно ж, почала завойовувати свою частку популярності тільки в Данії, поступово розширюючи свою географію й на інші скандинавські країни (Швецію, Норвегію, Фінляндію). Адже Міккель Бертельсен виріс у невеликому королівстві в Данії, де все завжди близько, а між людьми сформувалися дуже тісні взаємозв'язки, тому популярність настільних ігор зростала день за днем. Цікаво, що сам автор "Класку" мало грав у настільні ігри, допоки не почав їх створювати власноруч.

До кінця 2014 року "Класк" з'явився навіть на національному телебаченні Данії, де його назвали "Данською грою року". Пізніше була створена Міжнародна організація з "Класку", а в Данії, Австрії, Німеччині, Франції, Польщі, Словаччині, Великобританії, Італії, Канаді та Сполучених Штатах Америки - заснували національні асоціації з "Класку". З того моменту, "Klask ApS" (саме так свою маленьку компанію назвав сам Міккель) тільки набирала обертів.

2015 рік – різні нагороди у Швеції ("Guldtärningen" або "Золотий кубик" у категорії "Сімейні ігри") та Норвегії (Спеціальний приз Гри року від BrettspillGuiden.no), у 2016 році "Класк" удостоївся стати фіналістом у категорії "Патігейм року" у Фінляндії. У 2017 році гра отримала місце у Списку рекомендацій журі Гри року в Німеччині. І це далеко не весь список різних нагород, які отримав "Класк" за цей період. Навіть найпрестижніший сайт у спільноті настільних ігор Boardgamegeek (BGG) ставить цю настільну гру на 281 місце серед усіх ігор на нашій планеті, на 37 місце - серед ігор для всієї сім'ї і на 9 місце - серед ігор для вечірок. Це набагато більше, ніж просто гідні показники!

Змагання із "Класку"

Після проведення національних першостей, у 2017 році, звичайно ж, у Данії, а саме - в Копенгагені, пройшов перший чемпіонат світу з "Класку". Переможцем став американець Кевін Редер. Наступний чемпіонат світу у 2018 році вже був у Фінляндії, в Гельсінкі, де перше місце посів Яро Кох з Німеччини. І саме тоді, 2018 року, гру "Класк" офіційно визнали видом спорту. Так-так, гра, що була створена у 2014 році звичайним столяром аби добре проводити час зі своєю сім'єю, буквально через чотири роки стала настільки популярною, що її внесли до офіційного переліку спортивних дисциплін.

Повернімося на хвилинку до першого чемпіона світу з "Класку" Кевіна Редера. Саме він, разом із чемпіоном Великої Британії 2017 року Деніелом Ліллеєм заснували Всесвітню федерацію з "Класку", почесним президентом якої став сам Міккель Бертельсен.

 

Дистрибуція "Класку" по всьому світі

Головним дистриб'ютором настільної гри "Класк" є фінська компанія з настільних ігор Competo/Marektoy Oy. Саме завдяки цій компанії "Класк" вийшов на світовий ринок. Далі, у 2015 році французька компанія Gigamic взялася за дистрибуцію гри на своєму ринку, а FantasTies випустили мультимовну версію - німецькою, голландською, англійською та французькою мовами. У 2016 році у Польщі гру почали просувати хлопці із G3, у 2017 у німецькомовних країнах за цю справу взялася компанія Game Factory, а Carletto AG - у Швейцарії. На сьогодні, "Класк" представлений на ринку Європейського Союзу, Сполучених Штатів Америки, Австралії, Росії та Японії. І зовсім скоро, ми впевнені, він щиро і безкомпромісно закохає в себе більшість жителів України.

 

Як же грати в настільну гру "Класк"?

Звичайно ж, найцікавіше – це не читати про, а грати у "Класк". Ви можете подивитися відео, щоб зрозуміти, на скільки це захоплююча, швидка та динамічна гра:

Як і в будь-який настільній грі, спочатку йде етап знайомства та підготовки до гри. Перш за все, потрібно розмістити ігрове поле на якійсь пласкій стабільній поверхні. Багато місця вона не займає, але обладнати потрібно все так, щоб обом учасникам було зручно. Ознайомтеся з усіма компонентами гри. 

Кожен гравець отримає страйкер (з англійської to strike – наносити удар) і контролер (з англійської to control – контролювати). Як зрозуміло з їх назв, одним ви будете бити, за допомогою другого ви будете керувати першим. Якщо це ваша перша гра, не забудьте наклеїти на контролери та страйкери спеціальні наліпки з тефлоновим покриттям. 

Розмітка на ігровому полі невелика. Це спеціальні білі позначки у вигляді жирних крапок для розміщення білих магнітних шайб. У кожному кутку ви ще побачите невеликі півкола, саме із їх площин ви й будете вводити кульку у гру. Ну й чи не найголовніший елемент – це спеціальні лунки, які й буде захищати кожен гравець. 

Розташуйте 3 білих магнітних шайби на полі на спеціальних білих позначках магнітами догори (у комплекті є запасна магнітна шайба, якщо раптом якась загубиться), ваш страйкер на поверхні поля, а контролер під ним – і дайте магнітам з'єднатися, розмістіть диски для підрахунку балів на стартовій позначці "0". 

Більш наочно - все зображено на малюнку нижче.

Гра вельми швидка та динамічна. Ви вдаряєте по кульці страйкером, вона відскакує від бортиків і намагається всіма силами потрапити до лунки суперника. Наберіть 6 переможних балів – і ви переможець партії. Існує чотири способи, як можна заробити бал: 

• Звичайно ж, потрібно загнати кульку до лунки.

• Пам'ятаєте про білі магнітні шайби в центрі? В оригіналі, їх називають "бісквітами", якщо що. Якщо ваш  суперник збере на своєму страйкері 2 такі шайби – бал ваш. Не забудьте виставити їх на місце після закінчення раунду.

• У будь-який момент ваш суперник може втратити керування над страйкером – це теж бал на вашу користь.

• Ну й частенько буває, що під час оборони, легко загнати свого ж страйкера до лунки – у цей момент ви точно почуєте чарівний звук "КЛАСК", завдяки якому ця гра й отримала свою назву.

 

Що ж таке "Класк" сьогодні?

У 2019 "Класк" зробив черговий крок в своєму розвитку – Міккель Бертельсен витратив не один рік, щоб створити нову версію свого витвору. Так, на світ з'явилася настільна гра "Класк 4", у якій кількість учасників збільшилася до чотирьох. Якщо раніше ігрове поле було прямокутним, із розмірами 30 на 40 сантиметрів, то версія для чотирьох набула круглої форми для зручності всіх учасників. 

У версії для чотирьох гравців лише декілька відмінностей від дуельної:

• На ігровому полі стало більше білих магнітних шайб – тепер їх 5. Але умова програшу у раунді (втрата балу), не змінилася – варто лише начепити на свого страйкера 2 таких елементи.

• Гравці мають на початку партії по 5 балів-життів. Кожен раз, коли гравець програє раунд, він втрачає одне з них. Як тільки у когось стало 0 балів, партія закінчується, а перемагає той учасник, у кого цих самих балів залишилося найбільше.

• У цій версії існує й командний режим: ви з вашим партнером сідаєте один навпроти одного та намагаєтеся зробити так, щоб супротивники втратили всі свої бали (їх у кожної команди по 10).

Окрім того, на сьогодні розробники настільної гри "Класк" пропонують особливу функцію – бажаючі можуть замовити власний унікальний дизайн, що буде зображений на ігровому полі. Це може бути все, що завгодно. Так, вже офіційно продаються версії з американським або данським прапором, а багато відомих компаній замовили собі "Класк" із власним логотипом.

"Класк" вже підкорив весь світ, а у скандинавських країнах він взагалі впевнено тримає лідерські позиції серед усіх існуючих настільних ігор. "Класк" – це ідеальна розвага для всієї родини, будь-то дуельний варіант або версія для чотирьох учасників. Хтось вперше сідає за "Класк", будучи ще зовсім юним, а хтось може отримати таку настільну гру на свій шістдесятий день народження. Як би там не було, кожен гравець отримує масу позитивних емоцій від цієї настільної гри, адже вона жодним чином не прив'язана до віку або хоч якихось навичок чи умінь. Головне – це ваше бажання грати в настільну гру "Класк", пізнавати її та весело проводити час зі своїми рідними, близькими або друзями. 

Гра, що була створена для подарунку на Різдво руками Міккеля Бертельсена, здобула любов в усьому світі. Навіть зараз, коли автор гри вже не робить кожну копію власноруч, адже виробництво відбувається у Шанхаї (Китай), він контролює весь процес і відповідає за якість кожного компонента. І пам'ятайте, що кожен раз, коли ви купуєте настільну гру "Класк", автори гри разом із Global Climate Institute висаджують дерево, таким чином піклуючись про навколишнє середовище.

Спочатку "Класк" був простою розвагою, що згодом переросла у всесвітньо визнаний вид спорту. Надворі 2020 рік, і ця настільна гра отримала офіційну дистрибуцію в Україні саме від нашого сайту, чим ми вкрай пишаємося. То ж не зволікайте, будьте першими, хто спробує "Класк" на дотик і "смак"!