Використання ігор у навчанні мови є популярним і ефективним підходом, який сприяє активній участі студентів, мотивує їх та створює позитивну інтерактивну атмосферу.

Початок статті з досвіду практичного застосування настільних ігор у вивченні мови (частина 1 і частина 2) шукайте у попередніх публікаціях.

 

ЧАСТИНА 3

 

Використання настільних ігор у практиці вивчення журналістських жанрів не так очевидне, як у випадку з вивченням мови. Утім, і для такої роботи частково можна використовувати ігри. Звісно, вони не підійдуть для використання на регулярній основі, адже журналістика перш за все оперує фактами й інформує суспільство про реальні події. Втім, в окремих випадках для моделювання навчальних ситуацій і відпрацювання певних алгоритмів роботи елементи настільних ігор цілком придатні. 

          

Для розвитку комунікативних навичок, прокачки критичного мислення й роботи з фактами ідеально підійде гра «Критикотики», створена експерткою з критичного мислення Інною Большаковою, освітньою менеджеркою Наталею Каташинською та художницею й журналісткою, авторкою відомого персонажа Кота Інжира, Оленою Павловою. Гра складається з 45 карток із зображеннями Кота Інжира, який пропонує виконати різноманітні завдання. У роботі нам також стануть у пригоді коментарі до завдань, які стосуються понять маніпуляції, критики, фейків, фактів, інформаційної бульбашки, видів запитань тощо. Також картки містять вже елементи роботи з окремими жанрами, такими як інтерв'ю й новина. Завдання на картках стануть у пригоді для пропрацювання жанру інтерв'ю з навчальною метою. Для цього студенти розбиваються на пару, обирають, хто з низ інтерв'юєр, а хто гість. Інтерв'юєр отримує картку з завданнями й готує запитання до гостя. Можна обмежити кількість запитань, скажімо, п'ятьма, а потім запропонувати помінятися ролями. Інші студенти слухають пару й аналізують інтерв'ю, роблять висновки. 

                     

Для практичного опрацювання жанру  інтерв'ю підійдуть ігри серії «Між нами». Розглянемо інструменти її використання на прикладі «Між нами. Кідс». Це карткова гра, що складається зі 150 запитань, поділених на 6 категорій: емоційний інтелект, самовираження, вподобання, самопізнання, надії та мрії, випадкове. Запитання на картках можна використати для пропрацювання  жанру інтерв'ю з навчальною метою. Для цього студенти розбиваються на пари, обирають тему і ролі (хто з них інтерв'юєр, а хто гість). Інтерв'юєр підбирає питання з обраної категорії й  ставить їх гостю. Звісно, питання потрібно розташувати у логічній послідовності, можливо, частково змінити, дозволить студентам краще проявити себе й попрактикувати. Можна обмежити кількість запитань, скажімо, п'ятьма, а потім запропонувати помінятися ролями. Інші студенти слухають пару й аналізують інтерв'ю, роблять висновки. 

          

Одним із найскладніших жанрів вважається жанр журналістського розслідування. Для його проведення потрібно чимало ресурсів, знань, досвіду. Звісно, практично відпрацювати цей жанр в аудиторії неможливо. Але тут на допомогу нам знов приходить гра! На цей раз це карткова гра з серії «Кишеньковий детектив».

           

Справа №2 у цій серії має назву «Небезпечні зв’язки», набір складається з карт локацій, героїв і підказок. Головним героєм є журналіст, якого відправили в провінційне місто написати про місцевий фестиваль. Журналіст стає свідком загадкової смерті й отримує шанс здобути для редакції ексклюзивний матеріал. Гру пропонуємо використовувати для групової роботи. Студенти по черзі витягують картки, читають завдання, збирають факти й докази, обговорюють з іншими членами групи, але рішення, що робити з отриманим фактом чи куди далі йти в пошуку приймає той, хто тримає в руці картку. Таким чином, група проводить справжнє розслідування, в процесі гри студенти активно комунікують, згадують отримані теоретичні знання про жанр, застосовують їх на практиці. Є ще дві гри цієї серії - «Убивство в університеті» й «Обмаль часу». Їх також можна використовувати для практичного пропрацювання жанру розслідування, хоча в них головним героєм не є журналіст.

 

Отже, використання ігор у навчанні є цікавим та ефективним способом залучення й мотивації студентів. Такі завдання покращують мовні навички, допомагають практично пропрацьовувати теоретичні знання, розвивати такі м'які навички як критичне і креативне мислення, лідерські якості, емоційний інтелект. Це допомагає зробити навчання більш захоплюючим і результативним.

 

Авторка:

Олена Даниліна,  

к. філол. н., доцент,

професор кафедри журналістики ННІПСН МАУП,

письменниця, тренерка освітніх програм, педагогиня-коуч, літературна критикиня.